Om te kunnen beoordelen of de begroting materieel in evenwicht is (structurele lasten worden door structurele baten afgedekt) moeten de incidentele baten en lasten inzichtelijk te worden gemaakt.
Onder de lasten en baten die in dit overzicht moeten worden opgenomen, vallen o.a.:
- Bijzondere baten a.g.v. verkoop van gemeentelijke eigendommen
- Incidentele bouwleges
- Extra afschrijvingen t.l.v. de exploitatie
- Extra dotaties aan voorzieningen o.a. voor onderhoud
- Investeringen met maatschappelijk nut die ten laste van een reserve komen
- Dotaties en onttrekkingen aan de concernreserve
- Baten en lasten ten gevolge van incidenteel nieuw beleid
- Voor- en nadelige afwikkelingsverschillen voorgaande dienstjaren
- Eenmalige subsidies
- Herstel van schade aan gemeentelijke eigendommen
In de tabellen hierna treft u de incidentele baten en lasten die zijn opgenomen in de begroting 2022 en een berekening van het structureel begrotingsresultaat.
Tabel Incidentele baten en lasten
Programma/ Omschrijving | Lasten | Baten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
"+/+" is voordeel (bedragen * € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
0. Bestuur en ondersteuning | ||||||||
RIF-bijdrage | -572 | -378 | -378 | |||||
WODV | -425 | |||||||
Inzet voor verkiezingen | -43 | -43 | -43 | -43 | ||||
Wet open overheid | -56 | -56 | -56 | -57 | ||||
Stelpost hervormingsagenda jeugd | -280 | |||||||
3. Economie | ||||||||
Stimulering lokale economie | -80 | -80 | ||||||
Projecten agenda Leidse regio | -26 | |||||||
Centrummanager | -20 | -20 | -20 | |||||
4. Onderwijs | ||||||||
Bijdrage project begaafde leerlingen | -2 | -2 | -2 | |||||
Projecten vroegtijdig schoolverlaters | -11 | |||||||
5. Sport, Cultuur en Recreatie | ||||||||
Sportcoördinator | -40 | -40 | ||||||
6. Sociaal Domein | ||||||||
Schuldhulpverlening zelfstandigenloket | -29 | |||||||
Voorbereiding decentralisatie beschermd wonen | -50 | |||||||
Toegang jeugdhulp | -269 | |||||||
Capaciteit omklappen sociaal domein | -105 | |||||||
Uitbreiding capaciteit MO | -211 | -332 | -138 | |||||
7. Volksgezondheid en milieu | ||||||||
Onderhoud en vervanging AED's | -5 | |||||||
Milieubeleidsplan | -150 | -150 | ||||||
Bijdrage WarmtelinQ | -93 | |||||||
8.Wonen en ruimte | ||||||||
Capaciteit bouwen en wonen | -140 | |||||||
Grex Duivenvoorde Corridor | -2.558 | -651 | -415 | -103 | 65 | 2.636 | 2.651 | 2.957 |
2.513 | -1.965 | -2.215 | -2.833 | |||||
Totaal incidenteel | -5.165 | -1.753 | -1.053 | -204 | 2.578 | 672 | 435 | 124 |
Mutaties reserves | ||||||||
Storting/Dekking Concernreserve | 142 | 49 | 49 | 49 | ||||
Dekking Reorganisatie | 425 | |||||||
Dekking Regionale investeringen | 572 | 378 | 378 | |||||
Dekking egalisatiereserve sociaal domein | 261 | 332 | 138 | |||||
Dekking maatschappelijke agenda | 40 | 40 | ||||||
Dekking exploitatie zwembad | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
Totaal incidenteel | -5.165 | -1.753 | -1.053 | -204 | 4.118 | 1.561 | 1.100 | 273 |
Saldo incidentele baten en lasten | -1.047 | -192 | 47 | 69 |