P0 Bestuur en ondersteuning

0.7 Alg uitk. & ov. uitk. gemeentefonds

Wat gaan we daarvoor doen ?    

0.7  Alg uitk. & ov. uitk. gemeentefonds

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

De herijking van het gemeentefonds waarvan de gevolgen, naar het zich laat aanzien, eind 2021 bekend zouden moeten worden.

Voor 2023 en latere jaren de financiële gevolgen in beeld brengen.

Toelichting

De uitkeringen uit het gemeentefonds in de begroting 2022-2025 zijn berekend op basis van de mei circulaire 2021.

Met betrekking tot de algemene uitkering uit het gemeentefonds spelen drie zaken:
1. het bij het lastenniveau van de gemeenten achterblijven van de verstrekte middelen voor de Jeugdzorg;
2. de normeringssystematiek waarbij de omvang van het accres (de groei van het gemeentefonds) afhankelijk is van de accres relevante uitgaven van het Rijk gedurende het boekjaar;
3. de herziening/herijking van de verdeling ssystematiek van het gemeentefonds.

ad 1. In 2019 is voor de periode 2019 t/m 2021 € 1 miljard extra beschikbaar gesteld voor de Jeugdzorg. In de septembercirculaire 2020 zijn deze middelen éénmalig verlengd met € 300 mln. voor 2022.  Halverwege 2021 zijn door het Rijk en de VNG afspraken gemaakt over de incidentele middelen jeugdzorg voor 2021 en 2022. Ook zijn extra gelden toegezegd voor 2023 tot en met 2025. Hierover zijn nog geen definitieve afspraken gemaakt, dit moet door het nieuwe kabinet gedaan worden. Om gemeente toch alvast rekening te kunnen laten houden met de extra gelden is besloten door het Rijk, de VNG en IPO dat gemeenten maximaal 75% mogen ramen van de tot nu toe bekende bedragen. Deze afspraak komt in plaats van de eerdere richtlijnen voor het ramen van de structurele middelen jeugdzorg met een stelpost van € 300 miljoen.   

ad 2. In de meicirculaire 2020 werd duidelijk dat de accressen voor 2020 en 2021 werden bevroren. In de meicirculaire 2021 is duidelijk gemaakt dat vanaf 2022 weer sprake is van een nieuwe accresraming. Voor 2022 is sprake van een neerwaartse bijtelling van het accres als gevolg van een lagere loon- en prijsontwikkeling. De uiteindelijke ontwikkeling van het accres is afhankelijk van de keuzes die een nieuw kabinet maakt.

ad 3. De afgelopen jaren is de verdeling van het gemeentefonds complexer geworden, deze verdeling is toe aan een actualisatie. Halverwege 2019 zijn de gemeentefondsbeheerders gestart met de werkzaamheden om de verdelingssystematiek van het gemeentefonds beter te laten aansluiten bij het kostenniveau van de gemeenten. Begin juli 2021 is door de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties een aangepast verdeelvoorstel voorgelegd aan de Raad voor het Openbaar bestuur. De uitkomsten hiervan zijn nu nog gebaseerd op het jaar 2017, dit zal eind juli gebaseerd worden op het jaar 2019. Na ontvangst van het ROB-advies zal ook de VNG nog geconsulteerd worden. Volgens deze laatste tussenstand gaat Voorschoten er € 87 per inwoner op achteruit, dit komt neer op circa € 2.2 miljoen. Wel is sprake van een ingroeipad van maximaal € 15 per inwoner per jaar. Dit is voor nu gemaximeerd op de jaren 2023 tot en met 2026 ofwel 4 x € 15 = € 60 per inwoner. Dit geldt voor zowel voordeel- als nadeelgemeente.

x € 1.000
Lasten € 0
Baten € -33.798
Saldo € -33.798
Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 16:17:17 met de export van 10/13/2021 11:11:31