P2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Wat gaan we daarvoor doen ?    

2.1 Verkeer en vervoer

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

Aanleg RijnlandRoute

MIRT-verkenning A4 Burgerveen – N14

In stand houden fysieke leefomgeving

  • Uitvoering plan van aanpak fietsveiligheid
  • Verbeteren Lammenschansplein

Toelichting

Aanleg RijnlandRoute

Openstelling van de N434 wordt verwacht medio 2023. De aanbesteding van het projectonderdeel Europaweg/Lammenschansplein start eind 2021. Vanuit de gemeente wordt getracht de verkeershinder van de bouwwerkzaamheden op en rondom het Voorschotense wegennet tot een minimum te beperken.   

MIRT-verkenning A4 Burgerveen - N14 en geluidschermen langs A4

Rijkswaterstaat is in 2018 de MIRT-verkenning A4 Burgerveen-N14 begonnen. De aanleiding voor deze MIRT-verkenning is het verbeteren van de doorstroming op de A4 tussen het knooppunt Burgerveen en de N14. Momenteel wordt de toevoeging van een rijstrook in beide richtingen onderzocht om de capaciteit te vergroten. Deze verbreding vraagt om een zorgvuldige ruimtelijke inpassing. Vanuit Voorschoten wordt de voortgang van de realisatie van een geluidsscherm langs de A4 gevolgd en gepleit om nadrukkelijk te kijken naar overige maatregelen die negatieve effecten verminderen. Hierbij wordt vooral gefocust op de voortgang van de op 20 februari 2019 aangenomen motie van Provinciale Staten. In deze motie wordt Gedeputeerde Staten opgeroepen om een geluidswerende voorziening langs de A4 ter hoogte van Leidschendam-Voorburg en Voorschoten te realiseren. Een scenario analyse heeft geleid tot een aantal varianten waarbij de voorkeur werd uitgesproken voor een verplaatsbaar scherm dat, gelet op de toekomstige uitbreiding van de A4 met een vijfde rijstrook, verplaatst kon worden. In overleg met de stakeholders wordt de variant verder uitgewerkt waaronder het bepalen van de uiteindelijke ligging.

In stand houden fysieke leefomgeving
Het in stand houden van de fysieke leefomgeving is erop gericht om met minimale kosten de veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen. Er komen echter grote ontwikkelingen op ons af zoals onder andere klimaatverandering en energietransitie. Ook is het onderhoud van de leefomgeving van invloed in welke mate gemeentelijke doelen en ambities worden bereikt. Bij het in stand houden van de fysieke leefomgeving zijn er daardoor kansen en mogelijkheden om in te spelen op deze ontwikkelingen en bij te dragen aan de gemeentelijke doelen. Wij werken toe naar een verdere verbinding van strategische, tactische en operationele doelen zodat inzichtelijk wordt wat de bijdrage van het in standhouden van de fysieke leefomgeving is voor het bereiken van de gemeentelijke doelen.  

Uitvoering plan van aanpak fietsveiligheid
Met de aanpak van de fietsknelpunten die voortkomen uit het plan van aanpak fietsveiligheid is gestart. Dit loopt door in 2022. Hierbij is er ook aandacht voor het bereiken van (fiets)veiliger verkeersgedrag. Begin 2022 zal er gestart worden met de herinrichting van de rotonde tegenover het gemeentehuis zodat de verkeersveiligheid hier verbeterd wordt.  

Lammenschansplein

Het overleg met gemeente Leiden en de provincie, gericht op betere verkeersdoorstroming van het Lammenschansplein, ook tijdens de reconstructie, wordt voortgezet.

x € 1.000
Lasten € 3.147
Baten € -111
Saldo € 3.035
Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 16:17:17 met de export van 10/13/2021 11:11:31