P4 Onderwijs

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Wat gaan we daarvoor doen ?    

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

Landelijk wordt veel nadruk gelegd op het actief vormgeven van VVE-beleid door gemeenten.

Er zijn inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden door de Corona maatregelen.

De aansluiting tussen onderwijs, leerplicht en jeugdhulp wordt, door de landelijk stijgende
uitgaven voor jeugdhulpvoorzieningen, steeds belangrijker.

Project hoogbegaafdheid wordt financieel ondersteund.

Voorschoten neemt actief deel aan het Regionaal Overleg Passend Onderwijs in de Leidse regio en
levert de trekker voor de werkgroep ‘het jonge kind’.

Verbetering samenwerking tussen onderwijs en
jeugdhulp met een doorgaande leerlijn;

Verbeteren van de procedure overdrachtsdossier in samenwerking met lokale partijen.

Kwaliteit verhoging bij voorschoolse educatie door inzet pedagogische beleidsmedewerker per 1 januari 2022.

Een herijkt beleidsplan voor- en vroegschoolse educatie ter bestrijding van onderwijsachterstanden;

Vermindering laaggeletterdheid door uitvoering het actieplan tegen laaggeletterdheid dat aansluit bij het regionale convenant.

Toelichting

Passend Onderwijs
In het kader van concretisering ontwikkeling passend onderwijs en jeugdhulp is in de regio Leiden (waar Voorschoten aan deelneemt) een drietal thema's benoemd:
Thema 1: onderwijs en jeugdhulp;
Thema 2: het jonge kind;
Thema 3: MBO-doorgaande lijn en kwaliteitsagenda minder zelfredzame jongeren.
De wethouder Onderwijs is o.a. bestuurlijk trekker van thema 2.

Er wordt samen met de scholen zorg gedragen voor een passend aanbod van onderwijs in Voorschoten. Het Samenwerkingsverband zet middelen en expertise in.

Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid
In het kader van dit beleidsonderdeel wordt alleen aandacht besteed aan voorschoolse educatie vanwege de beschikbare capaciteit en middelen. Er wordt gericht op een aanbod van 16 uur per week voorschoolse educatie.

Aanpak taalachterstand en actieplan laaggeletterdheid
Taalbeheersing is cruciaal om mee te kunnen doen aan de samenleving. Het is van belang dat kinderen en volwassenen goed kunnen lezen en schrijven. Hiervoor wordt in toenemende mate de bibliotheek ingezet. in het kader van het convenant laaggeletterdheid wordt het actieplan (vastgesteld in 2020) uitgevoerd in samenwerking met Werk en Inkomen.

Inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden
Er zijn inhaal- en ondersteuningsprogramma's onderwijsachterstanden, om problemen bij leerlingen door de Corona maatregelen te herstellen. De inzet van deze zogenaamde NPO middelen, wordt vorm gegeven samen met de scholen.

Leerplicht en voortijdig schoolverlaten (vsv)
Op dit moment worden leerplichtzaken uitgevoerd door het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL). Op het gebied van leerplicht zou het goed zijn om vaker aangesloten te zijn bij het RBL. Schooluitvallers zijn bekend, maar kinderen die vaak spijbelen worden, naast de acties van Bureau leerplicht, niet altijd op de juiste wijze begeleid. Dit wordt onder andere veroorzaakt door onvoldoende contacten tussen de beleidsterreinen onderwijs en jeugd, dit wordt nu  opgepakt in het kader van het actieplan Jeugd.

Er wordt samen met het RBL zorg gedragen om voortijdig schoolverlaters binnen boord te houden. Voor de uitvallers zijn verschillende trajecten ingezet en zullen worden ingezet.

Samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs
De samenwerking tussen jeugdzorg en onderwijs wordt uitgevoerd in het IB-netwerk, het samenwerkingsverband en met de JGZ en Voorschoten Voor elkaar. Leerplicht moet ook in het voorliggende veld Onderwijs-Jeugd betrokken worden.

Ook op andere terreinen valt winst te behalen zoals een betere samenwerking tussen passend onderwijs en de gemeente en de interne begeleiders op scholen en de gemeente.

x € 1.000
Lasten € 733
Baten € -244
Saldo € 489
Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 16:17:17 met de export van 10/13/2021 11:11:31