Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
5.3 Cultuurpresentatie,-prod.en-particip |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 | Belangrijkste resultaten 2022 | |
---|---|---|
Invulling geven aan het uitvoeringsprogramma cultuur Cultuureducatie met kwaliteit | Cultuurbeleid Cultuurfabriek Voorschoten Cultuureducatie met kwaliteit | |
Toelichting
Cultuurbeleid
In 2021 is een visie op cultuur op hoofdlijnen vastgesteld waarin, meer dan voorheen, is gekozen voor een flexibelere opzet die meer op de actuele ontwikkelingen kan aansluiten. Het college heeft hier vervolgens een nadere invulling aan gegeven in het uitvoeringsprogramma cultuur voor de jaren 2021 en verder.
Door meer gebruik te maken van de kracht van de samenleving verandert de rol van de gemeente in het culturele veld. Wij hebben meer de rol van ‘partner’ dan ‘trekker van onze eigen agenda’. Hierdoor wordt de betrokkenheid van de inwoners vergroot en is de voortgang van het proces hieraan volgend.
Samenwerking tussen culturele en andere organisaties wordt op basis van de Maatschappelijke agenda en de bijbehorende subsidieregeling gestimuleerd. Op basis van de resultaten van een onderzoek naar de haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie zal de raad besluiten nemen, zoals ook is toegelicht bij taakveld 0.3.
Cultuurfabriek Voorschoten
In de Cultuurfabriek Voorschoten is een partner gevonden die in feite invulling geeft aan de wens uit het coalitieakkoord om een cultuurkoepel te vormen. Met de Cultuurfabriek vindt overleg plaats om afspraken over de rol van en overlegvorm van de Cultuurfabriek Voorschoten met de gemeente meer te formaliseren.
De Cultuurfabriek is een belangrijke partner van de gemeente om invulling te geven aan het uitvoeringsprogramma cultuur voor 2021 en verder.
Cultuureducatie met kwaliteit
Door extra beschikbaar gestelde middelen kan voor de periode 2021-2024 in regioverband ingezet worden op:
- Professionalisering: Voortzetting en verdieping van de ontwikkeltrajecten gestart in de vorige CMK-periode. Hierbij worden de scholen begeleid in hun ontwikkeling ter verbetering van de kwaliteit van cultuureducatie op de betreffende school;
- Platform: Er wordt een platform (regionaal) gecreëerd dat de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren zichtbaar maakt;
- En indien mogelijk, om de hoek: Samen met een wijk worden activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd die kinderen de kans bieden, actief creatief en onderzoekend aan de slag te gaan, met speciale aandacht voor kinderen die, om wat voor reden ook, weinig tot geen toegang hebben tot deze onderwerpen.