Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2022 | Belangrijkste resultaten 2022 | |
---|---|---|
Mensen worden steeds ouder en blijven langer vitaal, waardoor zij langer thuis blijven wonen. In afwachting op landelijke discussie over de nieuwe wet- en regelgeving blijft een focus nodig op het stimuleren van de zelfredzaamheid van de inwoners. We bereiden in 2021 de decentralisering voor van de maatschappelijke zorg en beschermd wonen. | Kostenbesparende maatregelen Wmo en zelfredzaamheid Uitvoering beleidsplan Schuldhulpverlening 2021-2025. Verordening Wmo wordt in 2022 aangepast aan decentralisatie opgave van 1-1-2023. | |
Toelichting
Kosten besparende maatregelen en zelfredzaamheid
In afwachting van het herzien van het abonnementstarief door de landelijke overheid blijft het noodzakelijk de focus te houden op de zelfredzaamheid van de inwoners.
De Wmo-uitgaven stijgen nog harder dan de kosten voor de jeugdzorg. Deze stijging wordt met
name veroorzaakt door het beroep op maatregelen mbt huishoudelijke hulp en de toenemende
vergrijzing. Voor de Wmo stegen de nettolasten van gemeenten in 2019 met 594 miljoen ten
opzichte van het jaar daarvoor. In 2020 zijn ook de lasten voor de Wmo aanzienlijk gestegen,
zoals ook blijkt uit het Dashboard Sociaal Domein. Ook op het gebied van de Wmo wordt er hard gewerkt aan maatregelen om deze kosten naar beneden te krijgen. Daarnaast wordt de formatie van het nieuwe kabinet en de mogelijke gevolgen daarvan voor het abonnementstarief nauwlettend in de gaten gehouden.
Door de invoering van abonnementstarieven van de Wmo en de toenemende vergrijzing zijn er
flinke tekorten ontstaan. De Raad heeft besloten om een pakket aan maatregelen te treffen om de kostenstijging te beperken. In dit voorstel wordt onder andere een extra (maar vrijwillig) beroep gedaan op de zelfredzaamheid van de client en in samenspraak gekeken of de persoon zelf mee kan betalen aan de Wmo-voorzieningen. Het saldo van uitgaven en inkomsten behorende bij dit voorstel, zijn vooralsnog voorzichtig ingeschat op € 150.000 positief. De definitieve cijfers zijn in deze begroting verwerkt.
Abonnementstarief
Per 1-1- 2019 is een nieuw tarief voor de eigen bijdrage voor Wmo voorzieningen ingevoerd. We monitoren de financiële gevolgen op de voet via het dashboard Sociaal Domein.
Zelfredzaamheid Langer thuis wonen
De zorg wordt intensiever voor een grotere groep zeer oude mensen. We anticiperen hierop met preventieve maatregelen voor de vitale ouderen en met betere samenwerking met het voorveld om de zorg voor de zeer ouderen te versterken, maar ook de diverse innovatieve collectieve voorzieningen op te stellen.
Inkoop
We anticiperen op de decentralisatie van beschermd wonen en de maatschappelijke zorg door begeleiding en huishoudelijke ondersteuning opnieuw in te kopen in de Leidse regio. Deze inkoop loopt gelijk met de decentralisatie van Beschermd Wonen. Dit inkoopproces zal in 2022 afgerond worden.
De voorwaarde bij de nieuwe inkooptrajecten en het omklappen naar de Leidse regio is dat de maatwerkdienstverlening, waaronder ook de schuldproblematiek, beter moeten aansluiten op het voorveld.
In samenwerking met Voorschoten voor elkaar worden nieuwe combinaties van maatwerk en voorliggende voorzieningen ontwikkeld. Het doel is om met zorgcombinaties niet alleen het gebruik van de maatwerkvoorzieningen te verminderen, maar ook de op- en afschaling van zorg te vergemakkelijken.
Bij alle ontwikkelingen is het opstellen van een nieuwe verordening een logisch gevolg.
Schuldhulpverlening
In 2021 is het nieuwe beleidsplan schuldhulpverlening vastgesteld door de gemeenteraad. Komende jaren wordt gewerkt aan de ambitie uit dit beleidsplan: meer inwoners van de gemeente Voorschoten zijn (duurzaam) schuldenvrij. Om dit te bereiken worden onder andere ingezet op het voorkomen en anders vroegtijdig signaleren van betaalachterstanden en het verlagen van stress onder inwoners met financiële problemen.