P3 Economie

3.4 Economische promotie

Wat gaan we daarvoor doen ?    

3.4 Economische promotie

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

Toerisme als middel voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

  • Voortzetting VVV in Museum Voorschoten
  • Versterkte concurrentiekracht Voorschoten
  • Behoud en versterking van verblijfsaanbod

Toelichting

Toerisme is een belangrijk middel om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken die invloed hebben op onze welvaart en ons welzijn. Het gaat om het in stand houden en kwaliteitsverbetering van (centrum)voorzieningen en groengebieden, het creëren van werkgelegenheid en het versterken van de concurrentiekracht en het vestigingsklimaat.  De gemeente wil dat alle Voorschotenaren profiteren van toerisme. De economische promotie richt zich op inwoners, ondernemers en bezoekers die voor Voorschoten meerwaarde opleveren.

Voortzetting van VVV in Museum Voorschoten
Sinds 1 februari 2020 bevindt zich een VVV in museum Voorschoten. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeente, Museum Voorschoten en Stichting Wassenaar-Voorschoten Marketing. De VVV vergroot de gastvrijheid en toeristische en recreatieve aantrekkelijkheid van Voorschoten voor inwoners en bezoekers en draagt bij aan de trots van de inwoners en vergroot de betekenis van het centrum. Met de exploitatie van de VVV wordt de waarde van Museum Voorschoten en daarbij het draagvlak voor deze voorziening en de betekenis van het personeel vergroot.

Versterkte concurrentiekracht Voorschoten
Om de concurrentiekracht van Voorschoten te vergroten en te zorgen dat Voorschotenaren profijt hebben van toerisme wordt samen met de Marketingstichting, ondernemers en (regio)partners (inclusief Nationaal Park Hollandse Duinen) uitvoering gegeven aan de in het Service Level Agreement (te sluiten op 1 januari 2022) gemaakte afspraken. Er wordt ingezet op een toename van verblijfsduur van bezoekers, een toename van het aantal banen in toeristische branche en een toename van toeristische bestedingen door de regionale samenwerking voort te zetten en te versterken. Het gaat om een toename van werkgelegenheid en toeristische bestedingen van 10% in 5 jaar. De voortgang hierin wordt gemonitord.
Het gaat hierbij onder andere om:

  • campagnes om bewoners, bedrijven en bezoekers te verbinden met Voorschoten;
  • promotie van Voorschoten als aantrekkelijke gemeente via (streek)magazines, influencers, website, advertenties, beurzen, promotiefilms en (social)media;
  • wandel- en fietsroutes;
  • toeristische kaart met high-lights;
  • vergroten netwerk ondernemers onder andere met partnerbijeenkomsten;
  • doorontwikkelen van VVV;
  • evenementen, arrangementen, activiteiten voor bewoners en bezoekers.

Behoud en versterking van verblijfsaanbod
De gemeente zet in op het behoud en de (kwalitatieve en kwantitatieve) versterking van het verblijfsaanbod door het faciliteren en stimuleren van initiatieven die hierop aansluiten, denk aan Bed and Breakfasts en camperplaatsen. Naast de versterking van het huidig verblijfsaanbod gaat het ook om het ondersteunen van initiatieven voor nieuw kleinschalig verblijfsaanbod.

x € 1.000
Lasten € 81
Baten € -164
Saldo € -82
Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 16:17:17 met de export van 10/13/2021 11:11:31