P0 Bestuur en ondersteuning

0.2 Burgerzaken

Wat gaan we daarvoor doen ?    

0.2  Burgerzaken

Belangrijkste ontwikkelingen 2022

Belangrijkste resultaten 2022

  • Een belangrijk uitgangspunt in de dienstverlening is nog steeds digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. In de Coronatijd is dit van extra waarde gebleken.
  • Door digitalisering blijft de aandacht voor identiteitsfraude belangrijk bij Burgerzaken. Aandacht voor adresfraude in het kader van ondermijning en de aanpak adreskwaliteit per 2022 is ook van groot belang.
  • In 2022 wordt de Uniforme Samenhangende Objectenregistratie gerealiseerd met daarin de basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid.
  • Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats.
  • Wij verbeteren de dienstverlening aan inwoners en bedrijven continue op basis van de uitkomsten van de peilingen in 2020 en de continue feedback die wij vragen.
  • Het team burgerzaken werkt verder aan de inrichting zodat zij klaar is voor de toekomst.
  • We gaan door met huisbezoeken om adresfraude tegen te gaan.
  • We door werken door aan de realisatie van de Samenhangende Objectenregistratie.
  • Goed verlopen verkiezingen, voor de gemeenteraad op 16 maart 2022 waarbij toegankelijkheid een aandachtspunt blijft.

Toelichting

Nieuwe gemeentelijke organisatie, “van buiten naar binnen”
Er wordt hard gewerkt aan het  bouwen en stroomlijnen van de eigen Voorschotense organisatie. Bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie voor de inwoners, organisaties en ondernemers is erg belangrijk vandaar dat is gekozen voor een  platte organisatiestructuur: dicht bij de inwoners en opgavegericht.
Dit willen we ook tot uiting laten komen in de manier waarop we de dienstverlening vormgeven. Een belangrijk uitgangspunt in de dienstverlening is nog steeds digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We gaan meer kijken naar wat inwoners nodig hebben en door van buiten naar binnen te werken halen we op wat inwoners prettig en eenvoudig vinden. Dit betekent efficiënte en effectieve processen of het nu om een gehandicaptenparkeerkaart gaat of een vergunning. De dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente.  De gemeente Voorschoten staat voor vakkundigheid, betrouwbaarheid en eenvoud. Het is voor ons belangrijk dat de ambtenaren van Voorschoten een gezicht hebben bij de inwoners, maar natuurlijk ook andersom. Elkaar ontmoeten geeft een samengevoel.

Recente Ontwikkelingen
Door digitalisering blijft de aandacht voor identiteitsfraude belangrijk bij Burgerzaken. Aandacht voor adresfraude in het kader van ondermijning en de aanpak adreskwaliteit per 2022 is ook van groot belang. In 2022 wordt de Uniforme Samenhangende Objectenregistratie gerealiseerd met daarin de basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid.
Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Daarna zal er meer duidelijk worden over eventuele nieuwe ambities of een andere samenstelling van het college. Dit is een belangrijk ijkpunt voor een nieuw coalitieakkoord.

Uitkomsten burgerpeiling
Wij verbeteren de dienstverlening aan inwoners en bedrijven continue op basis van de uitkomsten van de burgerpeilingen die in 2020 hebben plaatsgevonden, daarnaast vragen we continue feedback. Met name op gebied van de relatie en samenwerking met ondernemers is nog veel te winnen. Ondernemers voelen zich weinig betrokken bij de gemeente en haar (beleids)initiatieven. De regeldruk wordt in de gemeente als hoog ervaren. In de nieuwe Economische Agenda worden flexibelere bestemmingsplannen opgenomen, waarbij meer functiemenging mogelijk wordt ten aanzien van het centrumgebied. Dit draagt mogelijk bij aan de vermindering van de ervaren regeldruk. Er zal met een bredere vertegenwoordiging van ondernemers in gesprek worden gegaan.
Het is belangrijk de expertise en input van inwoners en ondernemers te benutten via korte lijnen. De gemeente Voorschoten maakt keuzes over wat ze wel en niet doet.

We gaan door met huisbezoeken om adresfraude tegen te gaan.
We werken daarnaast door aan de realisatie van de Samenhangende Objectenregistratie.

Dienstverlening
De gemeente Voorschoten streeft naar een tijdige, duidelijke en vraaggerichte dienstverlening. Op basis van de uitkomsten van de burgerpeiling en ondernemerspeiling voeren wij verbeteringen door evenals op basis van de dagelijkse feedback alle dienstverlening.
In 2022 werken wij het concept voor de gemeentewinkel verder uit en de mogelijkheden van verdere digitalisering.
De ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening gaan snel en de verwachtingen van inwoners en ondernemers nemen toe op dit vlak. Inwoners en ondernemers verwachten dezelfde handige nieuwe technologieën en service van de private dienstverlener, óók van de gemeente. De digitale dienstverlening sluit hier waar mogelijk op aan.
Het is belangrijk hierbij aandacht te houden voor de inwoners die minder digitaal vaardig zijn.
De mogelijkheden voor een chat-functie worden onderzocht. Dit is technisch haalbaar maar qua personeel is dit nog de vraag omdat je in de reactietijd het moet waarmaken.  
De gemeente blijft goed bereikbaar via het telefoonnummer 14071 en natuurlijk kunnen inwoners die dat willen langs komen op het gemeentehuis voor hun producten en diensten.

Burgerzaken
Een ontwikkeling als de introductie van de digitale identiteit (E-ID) voor de identiteitsvaststelling geeft aan hoe het werk verandert voor de medewerkers van burgerzaken. De complexiteit van vraagstukken neemt toe evenals de verwachtingen van inwoners. De medewerkers worden ondersteund onder andere middels training en opleiding om op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen.

Adresfraude
Het team basisregistratie personen haakt aan bij de aanpak van adresfraude via de  projectleider Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA). Vanuit de LAA krijgt de gemeente signalen van die wijzen op verkeerde adresregistraties. Via het  Informatieknooppunt van LAA vindt een analyse plaats en daarna kan onderzoek door de gemeente plaatsvinden. Huisbezoeken maken onderdeel uit van het onderzoek. Op basis daarvan vindt correctie plaats in de BRP. Dit betekent dat rijksdiensten daarna de dienstverlening voor die bewoner waar nodig kunnen aanpassen, zoals een huurtoeslag, studiefinanciering of uitkering.

Samenhangende Objectenregistratie
Vorig jaar  is gestart met doorontwikkeling in samenhang van de geo-basisregistraties (DiS Geo). Doelstelling daarvan is meer samenhang te creëren in de geo-informatie infrastructuur. Onderdeel is de doorontwikkeling van enkele bestaande geo-basisregistraties tot een samenhangende objectenregistratie. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de objecten van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het gedeelte van de WOZ administratie waarin objectgegevens zijn opgenomen en een aantal basisgegevens uit de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (BOR) in de objectenregistratie worden opgenomen. Dit traject bestrijkt meerdere jaren waarbij in stappen wordt toegewerkt naar een Samenhangende Objectenregistratie in 2025.


De verwachting is dat dit extra werk vraagt via een projectmatige aanpak, extra scholing, uitbreiding in fte’s en mogelijk dat er extra programmatuur moet worden aangeschaft. Dit betekent extra benodigde middelen. Dit staat beschreven in de impact analyse. Eind van het jaar is er meer bekend over de stappen die genomen moeten worden en in de voorjaarsnota komt dit onderwerp dan terug.

Verkiezingen
Op 16 maart 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Net als vorig jaar is er aandacht voor de toegankelijkheid zodat inwoners met een beperking aan het stemproces kunnen deelnemen.  

x € 1.000
Lasten € 743
Baten € -282
Saldo € 461
Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 16:17:17 met de export van 10/13/2021 11:11:31